Hírek
2012. Május 24. 07:13, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrientPress
Kómában a magyar autópiac - Mikor jön az ébredés?
Szinte el sem mozdult a harmadik évezred negatív rekordjától a magyar újautó piacon az értékesítések száma 2011-ben, és ez a válság előtti évekhez képest nehezebb helyzetbe hozta a hazai újautó kereskedőket...
Mint amit Portugália és Görögország újautó kereskedőinek kellett elviselniük – derül ki a PwC Magyarország legújabb felméréséből.
Magyarországon a 2011-es évben is alig volt tapasztalható emelkedés az új autók forgalomba helyezésének tekintetében, mindössze 45,000 új autót regisztráltak. A gazdasági kómából tehát még korántsem tért magához az autópiac. Az alacsony értékesítések eredményeképp ugyanakkor továbbra is nagy szerep jutott a használtautó piacnak és a szerviz iparágnak. Emellett dominálnak a készpénzes vásárlások: megdöbbentő, hogy mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része. Mindemellett a felmérésben résztvevők a feketegazdaság jelenlétét az iparágban tulajdonképpen kivétel nélkül elismerik, és a becsületes kereskedők minden lehetséges eszközzel harcolni szeretnének ellene.
„A jelenlegi nyomott újautó értékesítési adatok szükségszerűen magukkal hozták a szerviziparág növekedését: a kereskedők profitjának 55 százaléka származott innen. ” – emeli ki a felmérés megállapításaiból dr. Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. „Ez természetes is, hiszen a 3 milliósra becsült magyar személyautó állomány teljes kicseréléséhez több mint 60 év kellene a jelenlegi újautó értékesítési adatok mellett.„ – teszi hozzá Lőcsei Tamás.
A kereslet szignifikáns csökkenésével és a költségek emelkedésével a kereskedők idén is költségcsökkentésre kényszerültek: nem meglepő módon a válaszadók 69 százaléka a marketing- és reklámköltségek csökkentését, 64 százaléka pedig létszámcsökkentést jelölte meg a költségcsökkentés főbb területeinek. A felmérésből kiderül, hogy bár a marketing költségek csökkentése közel a résztvevők háromnegyedénél szerepet játszott, a kereskedők igyekeznek azért olcsón, nagy tömegekhez eljuttatható marketing eszközöket igénybe venni.
A piaci konszolidáció lezajlásával az iparágban maradt kereskedők mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A válság ostromait eddig visszaverő kereskedők nagy része tehát stabil lábakon áll. A kereskedések átlagéletkora 17 év. Az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többsége számra. Ezt mutatja, hogy az 5 évnél kevesebb ideje működő kereskedés mindössze 4 százalékát adja a válaszadóknak.
„A 2011-es személyi jövedelemadó és társasági adó változások a résztvevők 80 százaléka szerint nem voltak elegendők, hogy segítsék az autókereskedők helyzetét.” – mutat rá Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának menedzsere. A 2012-ben életbe lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű átírási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredmény a használtautó értékesítésekben, míg a cégautó adó változtatása 8 százalékos visszaesést fog eredményezni az újautó értékesítések tekintetében. „A legegybehangzóbb a kereskedők véleménye az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele tekintetében: 72 százalék szerint a céges vásárlók között növekedni fog az autóbérlés népszerűsége.” – tette hozzá Rátosi Róbert.
A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzóak. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást. A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben, mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviz tevékenységek lekövethetősége céljából.
Összességében elmondható, hogy a statisztikák alapján az újautók piacán a forgalomba helyezések száma jóval a piaci egyensúly alattinak mondható, a növekedésnek szükségképp el kell érkezni. Ebbe az irányba mutat az autóállomány cserélődésének jelenlegi 60 év feletti értéke, és a környező országok, hasonló méretű piacok statisztikáival való összevetés is. A növekedés ugyanakkor a kereskedők szerint meglehetősen lassan fog minket elérni: a 2012-es évre vonatkozó újautó értékesítésre vonatkozó becslések átlaga mindössze 46 ezer. A válaszadók 62 százaléka szerint 2012-ben semmi esély nincs a növekedésre, 2013-14-ben már a kereskedők 89 százaléka, ezután pedig 98 százalékuk számít valamilyen mértékű emelkedésre.
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban
Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.
2024. November 21. 07:49, csütörtök | Belföld
David Pressman bejelentette távozását
A liberális demokrácia védelmének fontosságáról tartott beszédet David Pressman budapesti amerikai nagykövet, akinek mandátuma január közepén jár le.
2024. November 20. 07:39, szerda | Belföld
Pintér Sándor: az elmúlt két évben több mint kilencven intézkedés segítette az egészségügy jobbítását
Az egészségügy jobbítását több mint kilencven intézkedés segítette az elmúlt két évben - mondta Pintér Sándor belügyminiszter a Magyar Kórházszövetség és a Medicina Fórum közös konferenciáján kedden Budapesten.
2024. November 19. 07:56, kedd | Belföld
Gyulay Zsolt: elsősorban elköteleződés, konszenzus kell az olimpiarendezéshez
Elsősorban el kellene köteleződni, társadalmi konszenzusnak kellene kialakulnia ahhoz, hogy Budapest, illetve Magyarország egyszer olimpiát rendezhessen